Хипотезата „Пистирос” възникна под знака на лъжата: Лъжлив е превода на Херодот в абзаца за Пистирос в българското издание, лъжа е, че Пистироският надпис е намерен в района на разкопките, лъжа е, че е преупотребяван като строителен материал, взет от т.н. Емпорион Пистирос, лъжа е нескопосаният му превод на български, срещу него протестират даже „чешките им приятели”, лъжа е, че срещу Александър Македонски воювали емпорити, а не емпори, лъжа е, че в „Емпорион Пистирос” са намерени надгробни плочи на елини, лъжа е, че в Турция не се правят разкопки на тракийски обекти и още много лъжи. Отличителен белег на българския екип разкопвачи е недостигът на знания: не знаят значението на думи от Пистироския надпис – прасени, Белан, епаулисти; не знаят Правилника за археологически разкопки, не знаят и правилото да се използват само първоизвори на информация. Един техен колега изкара епаулистите „специална военна част, охраняваща емпориона”, друг писа, че Белан – това е Белово. Не знаят, че до Освобождението на изток от Старосел е имало село Епаула, а Белово е калка (буквален превод) от средновековния град там Левка („Бяла” на гръцки). Пистироският надпис е прибран от Вономасион в музея в Септември по най-дилетантски начин без открит лист и протокол, без заснемане на ситуацията и камъка от всичките му страни, което според чуждестранни и наши археолози е много грубо нарушение на гражданските и археологически закони – недопустимо е в науката археолози да смесват артефакти от различни археологически обекти, защото водят до фалшификации на историята. Когато маршал Дибич-Забалкански през 1828г. тръгва срещу Турция, взима с щаба си много археолози. От Дунав до Егейско и Адриатическо море те събират антични артефакти, с които пълнят археологическите музеи в Одеса и Петербург. Главният археолог С.Сейже, като пише, че поради трудностите с транспорта много антични паметници са захвърлени от обозите край пътищата из България, оставя завещание до бъдещите археолози: „Говоря за тази загуба, за да спестя на някой бъдещ археолог, който ги намери в самотиите на Ниските Балкани, задълбочените хипотези и мъчителни проучвания.” С пълна сила това се отнася и за „Хипотезата Пистирос”. Ниските Балкани – това е Средна гора в тогавашната руска военна терминология. Той дава и пример: надпис от Епидамн, днешният Дуръс в Албания, е намерен чак във Варна. А аз ще дам пример с Крумовата колона в търновската черква „Св. 40 мъченици”: хан Крум превзема бившата резиденция на Котис І – Родосто на Мраморно море и закарва в Плиска една колона с надпис „Крепост Родосто”. Иван-Асен ІІ пък закарал колоната от Плиска в Търново в построената от него черква „Св. 40 мъченици”. Крепостта Вономасион (Асарджик) след Освобождението е изследвана много пъти, никой не намерил Пистироския надпис. И изведнъж хоп! – цъфнал край нея на повърхността на една нива. При това единият му край пресно-пресно отчупен, сякаш не е прекарал 2,500 години под земята. Точно тази история подхранва съмненията за неговия произход у наши и чужди археолози. Като прибавим и непознатия в България гранит, върху който е издялан – мистерията става пълна.
Надписът |
Не само монетите в „емпориона” не са осмислени, също и изобилието от натрошена керамика, която се превръща в красиви съдове под златните ръце на реставраторката в музея Снежана Углешова. Амфорната тара идва от Тасос, защото Тасос само това произвежда, но пълни амфорите с вино от лозята, отглеждани от колонистите му на Тракийския егейски бряг и разпространявано от Египет до Приволжието и целия Средиземноморски район. Гърците създават историята си от поетичната фантазия на Омир, като напълно му се доверяват. В „Одисеята” той възпява исмарското вино, което Одисей задига от Марон. Който иде сега в Маронея и погледне планината Исмар, ще види, че тя е един угаснал вулкан и по нея даже трева не расте, камо ли лозя.
Имало много графити в „емпориона” – ами има ги навсякъде, където се изравя гръцка керамика. Но не е изровен нито един надпис на гръцки. Проучих Маронея – през 1913 г. френски археологически екипи ограбват сегашната Мароня, селото на Капитан Петко войвода. Голяма част от задигнатото е описана в Bulleten de Correspondance Hellenique. Надписи и статуи, събрани в старото училище, надписи от селските чешми, надписи, вградени в къщите и дуварите, надписи от амфитеатъра. След това Мароня и амфитеатърът били бомбардирани. Каквото останало, било ограбено пак от френски екипи през 1940г. преди България да окупира Беломорието. Предлагам на „Емпорион пистироския” екип да иде в Маронея и да чуе как 80-годишни баби и старци говорят на чист български език, даже кметът, а те ще ми разправят, че траките край Септември говорели гръцки!
Археолози от цял свят казват на нашите „пистиросци” че не може селище с живот само 150 години да има културен пласт 2,5 метра, а е фантастика 4 – 5 метра, какъвто го изкарват те и копаят ли копаят кладенци на брега на Марица. От отчета за 2004г. се вижда, че вече нищо ново не намират: „В МУЗЕЯ продължи работата по обработка на керамиката и другите находки от ПРЕДИШНИТЕ сезони и каталогизирахме специалните находки от ПРЕДНАТА година.” Всеки сам да си направи изводите от този текст.
Наскоро във връзка с историята на Карабунар се свързах по телефона с Росица Кендерова, която е била при Домарадски геоморфолог на разкопките. Попитах я защо не е извършила петрографски анализ на Пистироския камък? Отговори ми: „Смятах, че е бошулски гранит. Освен това аз съм геоморфолог, не геолог. ДЪЛГ БЕШЕ НА МУЗЕЯ да прати молба до нашата катедра по геология да извърши петрографския анализ.” Цели 25 години на наши и чужди екипи не им идва на ума да изпълнят елементарното си задължение – да извършат петрографски анализ на надписа. Писах за това нещо преди много години в блога си – отвърнаха ми с презрително мълчание.
Димитър ДЕЛИЙСКИ, Казанлък - Септември
No comments:
Post a Comment